Baankansen in transport en logistiek
Transport is het vervoeren van producten. Het kan gaan om tastbare producten, niet tastbare producten, vloeistoffen en dieren. Het vervoeren van mensen is ook een vorm van transport. Voor het vervoeren van deze dingen, heb je vervoersmiddelen nodig. Elke hiervan heeft zijn eigen vervoersmiddel. Het vervoer van water gaat bijvoorbeeld door pijpleidingen. Mensen gaan vaak met de trein en bus. Goederen worden vaak getransporteerd met een vrachtwagen, vrachtschip, vliegtuig of goederentrein.
Nu is het duidelijk wat de transport en logistiek sector precies inhoudt, maar hoe zit het met de kans op een baan in deze sector?
In 2014 werd er gezegd dat er de komende jaren steeds meer banen in de transport en logistiek zouden ontstaan. De reden hiervan is dat deze sector het sterkst vergrijst was van alle sectoren. Dit bood dus toen al kansen voor net afgestudeerden en werkzoekenden. Daarnaast was er ook een lichte economische groei gaande, dus dat was helemaal positief. Vandaag de dag, in 2020, is ook wel gebleken dat het aanbod van werk in deze sector is toegenomen. In 2014 waren er 25.000 vacatures tegenover 35.000 in 2018 en zit nu nog op hetzelfde niveau.
Vooral voor hoogopgeleide zijn er veel baankansen in de logistiek. In 2017 waren er ongeveer 271.000 banen en naar verwachting zijn dat er ongeveer 288.000 in 2022. De reden hiervan is dat de sector zich ontwikkelt, zoals ontwikkelingen in de ICT en het moeilijker worden van bepaalde functies. Daarnaast geldt voor transport en logistiek dat het een tijd is van innovatie en duurzame ontwikkelingen. Voor al deze ontwikkelingen zijn hoogopgeleide mensen nodig.
Door de gehele ontwikkeling in deze sector, komen er ook meer baankansen voor laagopgeleide. Lader/losser, heftruck- en vrachtwagenchauffeur en buschauffeur zijn voorbeelden van laagopgeleide banen waar kansen liggen voor de laagopgeleide.
De Brexit zorgt ook voor ontwikkeling in de sector. De Brexit zorgt ervoor dat het transport tussen het Verenigd Koninkrijk en Nederland lastiger wordt. Er is dan geen sprake meer van een vrijhandelszone, omdat het Verenigd Koninkrijk uit de EU stapt. Dit biedt weer kansen voor douane personeel.